Majalah sebagai Bahan Bacaan Kanak-Kanak: Analisis Elemen Editorial terhadap Kuntum, E-Baca dan Ana Muslim Magazine as Children reading material: Analysis of editorial elements on Kuntum, E-baca, and Ana Muslim

Main Article Content

Siti Ezaleila Mustafa
https://orcid.org/0000-0003-0010-8807
Shahrul Nazmi Sannusi

Abstract

A lot of reading materials, including magazines, are targeted towards adults because of the purchasing power they have. However, the demand for reading materials for children is gaining much attention among publishers. In terms of markets, products for children have a lot more potential compared to other demographic groups. For McNeal (1999), the children market is a major one as they can spend money, or influence their parents to buy publications for their own needs via direct or indirect request. With a growing number of publications and a variety of magazines available in the market, it is important for publishers to adjust the content of their magazines to ensure a fit to the needs of this niche. What should be considered in the contents of a magazine for children? This article will discuss this issue with reference to three children magazines in Malaysia: Kuntum, E-Baca and Ana Muslim. Analysis of the content and elements contained therein identified the form and features of these magazines. Overall, children magazines available in the market contain cartoons, comics and colourful artwork in various columns and sections to encourage them to read and continue buying it.


Banyak bahan bacaan, termasuk majalah, ditujukan kepada orang dewasa kerana daya beli yang mereka miliki. Walau bagaimanapun, permintaan bahan bacaan untuk kanak-kanak mendapat banyak perhatian di kalangan penerbit. Dari segi pasaran, produk untuk kanak-kanak mempunyai lebih banyak potensi berbanding kumpulan demografi yang lain. Bagi McNeal (1999), pasaran anak-anak adalah yang utama kerana mereka dapat mengeluarkan wang, atau mempengaruhi ibu bapa mereka untuk membeli penerbitan untuk keperluan mereka sendiri melalui permintaan langsung atau tidak langsung. Dengan semakin banyak penerbitan dan pelbagai majalah yang tersedia di pasaran, penting bagi penerbit untuk menyesuaikan kandungan majalah mereka untuk memastikan sesuai dengan keperluan ceruk ini. Apa yang harus dipertimbangkan dalam kandungan majalah untuk kanak-kanak? Artikel ini akan membincangkan isu ini dengan merujuk kepada tiga majalah kanak-kanak di Malaysia: Kuntum, E-Baca dan Ana Muslim. Analisis kandungan dan unsur-unsur yang terdapat di dalamnya mengenal pasti bentuk dan ciri-ciri majalah ini. Secara keseluruhan, majalah kanak-kanak yang terdapat di pasaran mengandungi kartun, komik dan karya seni berwarna-warni di pelbagai lajur dan bahagian untuk mendorong mereka membaca dan terus membelinya.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Articles

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>