Media dalam Kehidupan dan Perkembangan Kanak-Kanak Media in the life and development of Children

Main Article Content

Wan Anita Wan Abas
Azizah Hamzah

Abstract

This paper discusses the literature on the role of media in the lives and physical, behavioral, and cognitive development of children. The Bronfenbrenner Ecological Model is used as an approach for discussing this issue. According to literature, the relationship between children’s use of and exposure to media, and their ecological contexts are determined by three important aspects, namely: poor diet; pro- and anti-social behavior; and academic achievement. In addition to a discussion of traditional and new electronic media, this paper pays special attention to how ecological context shapes television effects on child development. The author presents guidelines for parents who are concerned with the best way to manage media use among their children.


Makalah ini membincangkan ulasan kajian lepas mengenai peranan media dalam kehidupan dan perkembangan fizikal, tingkah laku, dan kognitif kanak-kanak. Model Ekologi Bronfenbrenner digunakan sebagai pendekatan untuk membincangkan isu ini. Menurut kajian lepas, hubungan antara penggunaan anak dan pendedahan kepada media, dan konteks ekologi mereka ditentukan oleh tiga aspek penting, iaitu: diet yang buruk; tingkah laku pro-dan anti-sosial; dan pencapaian akademik. Sebagai tambahan kepada perbincangan mengenai media elektronik tradisional dan baru, makalah ini memberi perhatian khusus kepada bagaimana konteks ekologi membentuk kesan televisyen terhadap perkembangan anak. Penulis mengemukakan garis panduan untuk ibu bapa yang prihatin dengan cara terbaik untuk menguruskan penggunaan media di kalangan anak-anak mereka.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Articles

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>